Catch & Release sucks
Tom
2003-11-12 13:55:21 UTC
FRA SPORTSFISKEREN.DK

Denne tråd var så spaændende at I alle skulle se den
Med venlig hilsen Lars Hansen

 catch and release sucks!
Navn: Isak Broe
Dato:   28-09 15:07

Jeg er helt enig med Det Norske Råd for Dyreetik, der i Gordon P.
Henriksens artikel [Sportsfiskeren, nr. 8, 2003] citeres for følgende
kritik af catch and release-fiskeriet:

"...her løsrives fiskeriet helt fra den oprindelige hensikten, som var å
skaffe mat." og "...fisken blir utsatt for denne belastningen kun for å
tilfredsstille menneskers behov for spenning og opplevelse..."

Det har man åbentbart lidt svært ved at fatte i DK. Af en eller anden
grund ynder flertallet af danske lystfiskere at bruge fiskestangen til
at lege med maden. Fisken skal ikke længere fylde et hul i lystfiskerens
mave, men den skal hjælpe ham til at nyde andre lystfiskeres beundring.
Derfor sørger han for at tage et billede af sig selv med fisken (hvis
den er stor og flot nok), inden han smider den tilbage i vandet. Det er
jo ikke selve fisken, han er efter. Den skal bare bruges til at gøre ham
selv interessant i andres øjne. Fisken er blevet statussymbol.

Ikke nok med at det er på mode at lege med maden. Catch and
release-typerne nøjes ikke med at opføre sig infantilt. De føler sig
hævet over os madfiskere, som betragtes som tilbagestående grådige
bæster, der oven i købet siger "fiske-stage" i stedet for "fiske-stang".
Det er noget svineri at fiske for at få fisk til aftensmad, synes catch
and release-fiskerne. Eller hvad?

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Keld Vinther
Dato:   29-09 08:20

Hej Isak

Hvad gør du med evt. undermålere du fanger...??

Jeg håber de smager lige så godt som de der holder eller er over
målet... ;-))

mvh
Keld V.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Kim Hermann
Dato:   29-09 09:04

Uanset om fisk kan føle smerte eller ej - et emne, der tit drages med
ind i debatten - er catch-and-release afskyeligt.
Man leger med andre levende væseners liv, hvilket aldrig kan blive etisk
korrekt.
Det grundlæggende problem er, at der er meget store kommercielle
økonomiske interesser forbundet med lystfiskeri. For at undgå en for
erhvervet katastrofal nedskæring af antallet af fiskere, der kan slippes
løs, eller en total nedfiskning af bestandene i de eftertragtede
trofævande har man så indført catch-and-release.
Pengemaskinen kan derved fortsætte - fiskene er reduceret fra at være et
levende væsen til at være et stykke legetøj for statussymbolsøgende
lystmordere.
Flere danske lystfiskerforeninger gør desværre det samme for at holde på
medlemmerne.
I bund og grund afskyeligt.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Kim Hermann
Dato:   29-09 09:14

Hej Keld

Lov er lov, og lov skal holdes uanset, om man er enig eller ej.
Mere er der ikke at sige om det.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Isak Broe
Dato:   29-09 09:44

Hej Keld,

Undermålere smider jeg ud igen. Loven skal holdes. Men egentlig kunne
jeg godt finde på at æde dem. Hellere moderere antallet og/eller
varigheden af fisketure, end smide fisken tilbage i vandet...

mvh Isak Broe

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Thyge Kristensen
Dato:   29-09 10:20

Fint indlæg, Isak. Men min erfaring er nu, at det store flertal af
fiskere foretrækker en totaloplevelse, hvor den gode oplevelse ved
fiskevandet afsluttes ved middagsbordet.
"Ro din fangst ind til stranden, og tænd dig et bål, æd din fisk, nyd en
dram, velbekomme og skål" citat : John Mogensen.
Og forøvrigt undrer det mig, at grejforretningerne ikke har udvidet
deres sortiment med selvlysende glorier til catch and release-fiskerne,
så de kan vise andre fiskere, hvor frelste og gode de er.
Venlig hilsen
Thyge Kristensen

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Frank T
Dato:   30-09 10:53

læd nu være med at spild jeres tid med at sidde og forharmes over andre,
bag jeres computer.
tag ud og fisk. på jeres måde, det er det, det hele drejer sig om :-)

Frank T

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Kim Hermann
Dato:   30-09 11:28

Selvfølgelig er det det, men vi skulle jo nødigt have tilstande i
Danmark som visse steder i udlandet, hvor dyreværnsaktivister
tilnærmelsesvis har fået kriminaliseret det at fange sig en fisk.
Det er altså ikke kun et spørgsmål om forargelse, men et problem som
forbundet bliver nødt til at forholde sig til.
Jeg ser praktiseret catch-and-release som en af de største potentielle
trusler mod det rekretive fiskeri med stang og snøre, og mener
personligt at catch-and-release rangerer på niveau med rykfiskeri.
Det burde forbydes, og forbundet burde officielt tage afstand herfra.

Har du i øvrigt nogle reelle indlæg Frank, eller er du bare ude på at
afspore debatten?

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Martin Dannevang
Dato:   30-09 13:03

Hejsa

Hvad er jeres holdning til medefiskere (efter skaller og lign.) ? Bør de
beholde/hjemtage hele deres fagst?

Ofte kan fisken afkroges uden at man rører den. Er det så ikke OK at
genudsætte den?

Jeg kan godt følge den negative holdning til at genudsætte fisk; men kun
noget af vejen....Og ja det er da dyreplageri at "lege med maden".

MEN: lad mig høre hvor lang tid I bruger på at udtrætte en fisk...?

Rent etisk bør man vel anvende en (overdimentioneret) stærk line. Altså
for at gøre fiskens lidelse så kortvarig som muligt.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: TP
Dato:   30-09 13:25

Hmmm.

Hvorfor praktiserer nogle catch and release.
Nu skal vi lige have på det rene, hvad Isak mener
er catch and R.
I Skjern å er fangstgrænsen 2 laks - Varde å har
fredet laksen - Store åen ligeså.
I mindre vandløb f.ek.s omme å er stallingen fredet
på visse steder af åen. + regler for andre
vandløb i DK.
Vores bækørredfiskeri er i tilbagegang. (se evt.
bladets mening om netop denne art.)
Jeg tager også fisk med hjem, og genudsætter
fisk igen.
Sagen er jo den, at vores behandling af vores
vandløb tidligere, har gjort at fiskeriet visse steder
er i krise, og der er indført tvungen C & R.
Vi står selv med sorteper, så glem alt om ubegrændset
hjemtagning. Det har vi selv sat et effektivt stopper for.

En hilsen til dem, som gør en indsats for vores
vandløb, så fremtidligere generationer også kan nyde
fiskeriets glæder. !!

mvh.
TP

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Keld Vinther
Dato:   30-09 15:22

Hej igen...

Jamen så er du jo reelt set ikke så meget bedre end alle andre. Skal man
tage din dybe modstand mod C&R for pålydende, så kan man vel reelt set
ikke dyrke lystfiskeri som hobby... - når man nu skal overholde loven og
ikke selv bestemmer størrelsen på de fisk der bider på krogen...

Som "TP" skriver, er der fangstbegrænsning for laks i Skjern å. Fisker
man så efter havørred, og en laks (for meget det år) hugger - ja så kan
det kun blive C&R-fiskeri... - Med tanke på opretholdelsen af
laksebestanden i Skjern å , er reglen da god, men skal man gå hele
vejen, skal man - som jeg læser din mening - forbyde AL fiskeri, alle
steder...

Fiskeri er i det hele taget ikke længere nødvendigt for at skaffe mad på
bordet, så hvorfor være madfisker..?? -de fisk du lander, stresses vel
også i en eller anden grad inden aflivningen. En stress de vel sagtens
kunne være foruden ?

Tilføjelse - jeg har forresten min den første Skjernå-laks til gode
endnu...
Og jeg kan ikke komme til åen for at fiske efter den (fredningstid!),
inden april 2004... så tiden må gå bag tastaturet i stedet for... ;-))

mvh
Keld Vinther
6900 Skjern.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Keld Vinther
Dato:   30-09 15:46

Hej isak...

For at komme lidt tilbage på sporet:
Jeg tager gerne selv en fisk eller flere med hjem til bordet - hvis
eller jeg kan fange dem... - og har intet mod de såkaldte "madfiskere",
hvis ellers de kan holde måde...

Med "måde" mener jeg, at de kun skal tage de fisk med hjem, som de selv
kan spise, og ikke have det nødvendigt at forære fisk væk til naboer og
venner, fordi fryseren allerede er overfyldt.
En enkelt herude, har jeg hørt omtalt som "en der ikke regner sine
fangster i antal fisk, men i stedet nævner det samlede antal kilo, når
man spørger til fangsten et givent år". Det lyder næsten som en
"erhvervsfisker" der er gået forkert. Den samme er meget utilfreds med
reglen om maks. antallet for hjemtagne laks i Skjern å. Den opfattelse
af tingene - og form for "madfiskeri" - som han dermed giver udtryk for,
kan jeg ikke tilslutte mig.

Nordmændenes argumentation kan jeg til dels godt forstå, men hvorfor er
de ikke også imod at man fanger fisk til bordet? - det er jo ret beset
ikke nødvendigt for "artens (menneskeracens) beståen". I hvert fald ikke
i vores del af verden. Men sådan er der jo så meget.

Uanset hvad, er det et spændende - og "farligt" - emne du har taget hul
på. Du risikerer i hvert fald at få "kam til dit hår" i sådan en debat.
Bare den nu kan holdes på et sobert plan...

Vi lystfiskere må også tage tråden op, og være på forkant med
udviklingen og tendenserne i samfundet om dette emne. Herom kan jo også
læses mere i sidste nummer af "Sportsfiskeren" (som jeg fik ind ad døren
igår)...

mvh
Keld Vinther
6900 Skjern

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Kim Hermann
Dato:   30-09 16:29

Hej Martin

Nu ved jeg godt, at jeg bliver upopulær blandt mange medefiskere, men
jeg har altså aldrig kunne forliges med medefiskeri med det formål at
fylde et net med fisk, lade dem svømme gispende rundt mellem hinanden
til de er hel eller halvdøde, slæbe dem op af vandet, smide dem i en
plastikpose eller balje, veje dem for så til sidst at hælde hele
molevitten ud i søen igen - hvorefter gerningsmanden håber på at kunne
indkassere en præmie for flest kg fisk.
Uanset om de er kroget med en krog med eller uden modhage, er der ingen,
der på forhånd kan vide, hvilken skade de evt. måtte få efter at have
haft en krog jaget den halve eller hele vej op gennem hovedet, så
undskyldningen med modhageløse kroge holder ikke (i hvert fald ikke hele
vejen).
For mig er dette den ultimative form for catch-and-release fiskeri.

Jeg hører altså til dem, der fisker for at fange en fisk for at æde den,
og skulle jeg være så heldig at have fanget det, jeg skal bruge, stopper
jeg fiskeriet.

Hvor lang til vi bruger på at udtrætte en fisk?
Vel det samme som dig regner jeg med = så kort tid som muligt -
forhåbentligt.

Og endelig, jo - min type fiskeri gør også fortræd på fisk, der af den
ene eller anden grund skal genudsættes.
Men jeg garanterer for, at fisk fanget på stang med det formål at blive
ædt (også genudsættere iregnet) er behandlet langt mere skånsomt end
erhvervsfanget fisk!!!!!!!

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Isak Broe
Dato:   30-09 18:46

Hej Keld,

Du skal nok ikke tage alt hvad jeg har skrevet for pålydende. I alt fald
ikke, hvis du får det ud af det, at madfiskere er gode mennesker, der
kommer i himlen, mens C&R-fiskerne omvendt er onde og ryger den anden
vej --- når hos Skt Peter vore samlede fangster er placeret på moralens
vægtskål. Selvfølgelig fisker madfiskere også for fornøjelsen og
spændingens skyld. Indrømmet. Jeg har dog bevidst nedtonet dette i mit
oprindelige indlæg, dels for at sparke debatten i gang, og dels for at
få luft for de aversioner, jeg vitterligt har mod C&R-fiskeriet. Jeg er
nemlig ved at brække mig, hver gang jeg i et eller andet
lystfiskerprogram skal se mr. trendy lystfisker-ikon stå og pusle
nænsomt og bekymret om en ørred, der (som alle de andre fisk, han
fanger) selvfølgelig skal genudsættes. Den galante lystmorder slår til
igen! Sammenblandingen af ømhed og (den for C&R-fiskeriet iboende)
kynisme er så kvalmende, at den kalder på en reaktion. Ikke at
madfiskere er hellige. Slet ikke. Jeg har bare ikke særligt meget
respekt for den anden måde at fiske på...
mvh Isak Broe

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Kim Hermann
Dato:   30-09 20:50

Hej TP

Du har i hvert fald ret et sted: vi står selv med sorteper.
Men så hører enigheden vist op.

Catch-and-release kan ALDRIG blive "at gøre en indsats for vores
vandløb, så fremtidligere generationer også kan nyde fiskeriets glæder."
Catch-and-release er og bliver tvært imod en kunstig måde at opretholde
et direkte profitorienteret ubegrænset fiskepres. Uanset om det er en
forening, der gør det for at holde på medlemmerne (og især måske
dagkortløserne), eller det sker i mere professionelle rammer.
Desuden er det, som jeg tidligere har været inde på, til stor skade, ja
direkte ødelæggende for lystfiskeriets omdømme og værre endnu:
undergravende for vores fremtid som lystfiskere.

Det er også villedende af dig at holde det op mod "ubegrænset
hjemtagning".
Vejen frem er at lette fiskepresset, kort og godt. Dette kan ske enten
v.hj.a. strenge kvoteordninger og/eller reduktion af antallet af
fiskende.
(Og så i øvrigt sætte alle kræfter ind på at skabe de bedst mulige
levevilkår for fiskene, så vi får nogle bæredygtige fiskestammer i et
sundt og godt miljø).

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Keld Vinther
Dato:   01-10 09:25

Hej Isak...

Nogen gange skal ting jo skrives ret provokerende, for at få folk op af
stolene - eller op på tasterne... - fint med det...

Men emnet er sandelig et vi alle bør tage stilling til...

mvh
Keld Vinther.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Peter
Dato:   01-10 09:47

Uden at være for eller imod - vil een eller anden venligst forklare mig
hvorfor fisken skulle lide mere af at blive sat ud end af at blive slået
ihjel - "lidelserne" indtil det punkt har jo været de samme ?
Jeg er med på at formålet er forskelligt og at man kan diskutere om det
moralsk set er legitimt at fiske for "sjov" men det ændrer jo ikke på
fiskens "lidelser" ?

vh
Peter

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Gordon P. Henriksen
Dato:   01-10 10:44

Hej allesammen

Jeg er glad for at se at min artikel har sat gang i debatten. Det var
også det der var hensigten.
Men jeg synes der er flere der gør dette til en intern splid mellem
fiskere. Ideen var at forberede fiskere, så vi er klar, hvis andre
prøver at påtvinge os nogle regler vi ikke ønsker.
Vi er alle fiskere og må stå sammen som fiskere. Dette gælder uanset om
man er flue, mede, mad, C&R eller hvordan man nu betegner sig selv. Hvis
vi fiskere vil have nogen som helst politisk magt og indflydelse på vore
vande og miljø, så må vi stå sammen som lystfiskere. Det er min
foståelse, at dette er et af hovedformålene med DSF.
Hvis vi istedet kaster mudder efter hinanden fordi vi har forskellige
måder at fiske på og bruger vi vores kræfter på at bekæmpe hinanden og
ikke de ydre kræfter der virkelig har indflydelse på vores fiskeri.
For som Kim siger, så handler det om at få et bedre miljø for fiskene.
Det der er afgørende for hvor mange fiske der er i fx et givent vandløb,
er klart mere betinget af miljø faktorer end af lystfiskere. Dette ville
de fleste biologer nok være enig i.
Jeg har været med til at lave en biologisk undersøgelse som viste at
dødeligheden hos fisk pga af lystfiskeri var mærkbar men lille, mens
hver opstemning dræbte mellem 30 og 70% af smolt på deres vej mod havet.
Dette eksempel viser måske at vi burde stå sammen om at forbedre
vilkårne for vores fisk, og så vil der være flere fisk til alle uanset
hvad man har tænkt sig at gøre ved dem når de først er kroget.
Så kan vi hver især tænle over hvordan vi personligt vil forholde os til
etiske problemer omkring fiskeriet, og så respektere andre menneskers
personlige beslutning som deres egen beslutning.

Stramme liner til alle

Gordon

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Kim Hermann
Dato:   01-10 16:31

Hej Peter

ang lidelser så ved vi ikke (altid) hvilke indre kvæstelser vi måtte
have påført fisken, og om disse vil medføre en langsom død for fisken
efterfølgende (jeg skriver med vilje ikke pinefuld, for vi ved jo ikke,
om en fisk kan føle smerte).
Hvad er så at foretrække - en hurtig kontant aflivning eller en langsom
død?
Imidlertid er dette slet ikke til diskussion. Loven foreskriver, at
undermålsfisk eller på anden måde fredet fisk skal genudsættes, så vidt
muligt i levende tilstand.
Det er med andre ord ikke vores opgave at lege Vor Herre efter fangsten.

Tilbage står om det er etisk korrekt at fiske "for sjov" = C&R.
Jeg respekterer naturligvis, at enhver har lov til at have sit eget
synspunkt, men når emnet kommet til debat føler jeg mig på et eller
andet niveau forpligtet til at give mit besyv med.

Jeg er 100% enig med Gordon i, at vi udadtil må stå sammen som
lystfiskere. Netop derfor er det vigtigt at tage emner som disse op til
debat internt i forbundet og steder som her.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Peter
Dato:   02-10 08:33

Hej Kim,
undermålsfisk er ikke interessante som debatemne - det har loven som du
siger afgjort for os.
Men samme lovgivning har så også afgjort at en fisk godt kan tåle at
blive fanget og sat ud igen. Lidelserne for en undermålsfisk er ikke
anderledes en for en fisk over målet.

Jeg tror ikke på at en fisk normalt tager skade af at blive fanget og
sat ud igen (sår på fisk heler også igen). Det er klart at bløder den
voldsomt fra f.eks. gæller så er det en anden sag. Indre kvæstelser tror
jeg er ekstremt sjældne medmindre man sparker fisken på land :-)

Mht. til hvad en fisk kan tåle skal man måske se på hvordan fisk
behandles ved el-fiskeri, opdræt og lignende.
Ved el-fiskeriet får fisken først en lille dosis strøm, tages op med
net, tages med hænderne over i en bæreanordning og sættes i et hyttefad
hvor den skal gå det meste af dagen ingen den snuppes op igen - med net
eller hænder for at bliver puttet i en tank - kørt på lastbil, går et
stykke tid i en tank hos dambrugeren - strøget for rogn/sæd og nogle af
dem bliver sørme sat ud igen - er fisk sarte - næppe !
Dambrugsfisk ! De skovles gladeligt op i store net og flyttes uden at
tage skade af det.

Min pointe er - fiske er levende væsener som vi skal behandle
ordentligt, men de er altså ikke lavet af glas - de får også skader i
naturen uden at de nødvendigvis dør af det og et lille hul i læben er
altså ikke nogen katastrofe.

Desuden tror jeg ikke de har hjerne til at svømme rundt og føle sig
traumatiserede efter at være blevet fanget et par gange. De har givet en
eller anden form for erindring, men så heller ikke mere.

Jeg må hellere pointere at jeg praktiserer begge dele mest efter devisen
- op med havørrederne (det er alligevel det rene p&t) og ud med
bækørrederne (det er jo ikke nødvendigt alligevel og de er SÅ smukke).

Men ellers er jeg helt enig i Gordons betragtninger !

Peter

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Mogens Laursen
Dato:   03-10 11:53

Hej Kim

Der er åbenbart noget jeg helt har misforstået ved ordet sportsfisker ­
jeg var helt sikkert på at ordets betydning var at man fanger fiskene
for sportens skyld :-)

Jeg vil da gerne indrømme at jeg intet har imod C&R fiskeri ­ og hvorfor
så den holdning?
Jo, jeg er vel som de fleste opvokset med en medestang i hånden ­ dyrket
fiskeri efter skaller, brasen og aborre. Skulle dette fiskeri forbydes?
Nej og atter nej. Det er netop på denne måde de fleste drenge bliver til
lystfisker - en knald god hobby som holder drengene væk fra kriminalitet
og hårde stoffer m.m.

Indrømmet ­ jeg genudsætter de fleste fisk jeg fanger! Hvorfor det? Jo,
de fleste torsk i vore indre farvande er for små (skal vi forbyde dette
fiskeri?) ­ 75 % af de fladfisk der bliver halet i land er under
mindstemålet (skal vi forbyde dette fiskeri?) ­ hovedparten af
fangsterne fra åen er smolt, mindre havørreder, små skrubber, små
aborre, (skal vi forbyde dette fiskeri?) - geddefi-skeriet dyrkes af
mange, men tror du at fangsten hjembringes? Nej!

Personligt forstår jeg ikke din holdning til C&R. Selvfølgelig er det
levende individer vi har med at gøre ­ men du må ikke sammenligne fisk
med pattedyr eller mennesker. Vi skal være gode ved dyrene/fiskene og
ikke fanger flere fisk end vi kan spise ­ men derfor behøver vi ikke
stoppe med at fiske hvis fryseren er fuld ­ hvad skal vi så få fritiden
til at gå med?

Mogens

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: David
Dato:   08-10 16:10

Jeg er af den opfattelse, at fanger man en spisefisk (over mindste-målet
naturligvis), hvorfor så ikke tage den med hjem og lave den om til et
godt måltid.

Men hvad gør man med eksempelvis gedder, som ikke er kendt for at være
den mest velsmagende spisefisk. Skal en gedde på f.eks. 6 kg slåes
ihjel, selvom den er blevet fanget, vejet og genudsat på mest skånsomme
måde, fordi vi har en mistanke om at den ku' være blevet traumatiseret
under affæren.
Hvad er formålet i at slå en fisk som den ihjel?

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: ole L
Dato:   09-10 14:36

C&R er godt og undt, man kan sige det er forkert at dræne fisken for
unødvendigt energi for fornøjelsens skyld, men som det fremgår af
lovforslaget der er lagt frem i regeringen oppe i Norge mod C&R, hvor de
mener at nogle grundejere tjener mange penge på at der bliver realiseret
C&R, det er det de vil til livs , så at de gode elve / Vald bliver
mindre aktraktive hvis der f,eks er kvote på hvor mange fisk der må
fanges, det betyder billigere fiskekort og lettere tilgængelig for den
alm. fiskere, Politikken er at alle skal have råd til at bruge og høste
af naturens resurser.
Det er en lov der ikke kan realiseres hjemme i danmark sådan uden vidre
, da de danske fiskevande ofte rummer mange flere arter end de norske
elve, med andre ord vil det blive et totalforbud mod fiskeri, da vi har
så mange arter der gyder på forskellige tidspunkter. Vi bestemmer ikke
hvad der bider på krogen , så et totalforbud mod C&R vil være lige så
realistisk som det bliver forbudt at fiske med stang og snøre.
Så er spørgsmålet om C&R bare omhandler nogle få fiskearter, men er der
så stor forskel på fisk, jeg ved det ikke.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Frederik Nørreslet
Dato:   12-10 17:17

hej Isak
jeg synes cath and release er godt nok hvis fisken bare ikke har lidt
skade af fighten, afkrogning.
selvfølgelig har man lov til at spise de fisk man fanger så skal man
bare ikke fange fem men gå hjem eller sætte sig og nyde naturen når man
har fanget en eller to.
hvis alle tog alle deres fisk med hjem ville der ikke være så mange
tilbage vel?
cath og release sutter ikke.
du sutter!!!

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Kim Hermann
Dato:   13-10 08:32

Debatten her på siden har taget flere spændende drejninger; fint nok,
men ­ let¹s get back to basic!
Det her handler jo ikke om små drenges indfaldsvinkel til fiskeri, ej
heller om hvorvidt en fisk har psykologhjælp behov efter en tur på
krogen, eller om genudsætning af undermålere/nedfaldsfisk.
Det handler om hvorvidt C&R som princip og som erklæret formål i
fiskeriet er forsvarligt.

Jfr. Bogen ²Fluernes Dronning² om fænomenet Torril Kolbu har amerikanske
undersøgelser vist, at 5 - 20% af al fluefanget og genudsat fisk dør.
Med blink/spin er det tilsvarende tal 30 - 50%.
Samme undersøgelser viser også, at 90% af fisk, der bløder, dør.
Her er vel at mærke tale om ²professionelle² fiskere, der ved, hvordan
man behandler en fisk mest skånsomt og genudsætter den rigtigt (våde
hænder, aldrig over vand, ikke trykke bugen sammen, kunstig åndedræt m.
m.).
Desuden er fiskene genudsat umiddelbart efter fangsten og ikke noget
med, at de lige skal trofæfotograferes først eller langtidsopbevares i
et keepnet.
For fisk genudsat af en ²alm² lystfisker vil dødstallet utvivlsomt være
langt højere.

Tallene taler deres tydelige sprog og forbavser ikke mig.
Catch and release som princip er IKKE forsvarligt.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Peter
Dato:   13-10 12:18

Jeg kunne så blot tænke mig at vide hvordan dælen man holder øje med en
fisk for at se om den kreperer efter en uge ????

vh
Peter

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Lasse Karlsson
Dato:   13-10 15:17

Hold da helt ferie, nu er torril altså ophøjet til at være et fænomen ,
og jeg som bare troede at hun var en dygtig fluebinder...:o)

Statestik kan bruges til mange sjove ting, og at bruge en enkelt dårligt
refereret undersøgelse som basis for ens holdepunkter giver jeg ikke
meget for.

Du nævner at mellem 5-50 % af de fangede og genudsatte fisk dør alt
afhængigt af fiskemetode, og deraf slutter du at C&R ikke er
forsvarligt..

Hmm sammenholdt med en 100% dødelighed blandt de fisk der bliver fanget
af "madfiskere" så har en fisk der bliver lokket til krogen af en C&R
fisker altså mellem 50- 95 % chance for at overleve ;o) Hvilken metode
giver så flest fisk i vandet til den næste fisker :o)

De fisk der dør efter genudsætning indgår som en del af fødekæden i
naturen, de fisk som "madfiskerne" lige får hevet for meget hjem til
fryseren hvor ender de? (jeg vil godt hjælpe dig: i skraldespanden...)

Mvh
Lasse

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Thomas J
Dato:   13-10 15:36

Lasse: Helt enig :-)

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Kim Hermann
Dato:   14-10 09:03

Hej Lasse og Thomas

Jeg ved ikke, hvor godt eller dårligt refereret den / de undersøgelser
er.
Den er der, og jeg forsøger at forholde mig til den, indtil der kommer
noget bedre (hvilket desværre ikke ud til, kommer til at ske fra jeres
side).
Prøv at komme med nogle saglige argunemter i stedet for at krybe udenom
ved at gøre grin med debatten.

Jeres indlæg er baseret på den sædvanlige nedgøring af "madfiskere" og
sædvanlige smøre fra C&R tilhængere om, at alternativet til catch and
release er fri adgang til fiskeriet og ubegrænset hjemtagning af fisk.
Hvis I havde fulgt debatten ville I se, at dette selvfølgelig ikke er
tilfældet.
Alternativet er en regulering i antallet af fiskere, måden hvorpå der må
fiskes, tidspunkter o.a.
I bund og grund handler det hele om en forsvarlig omgang med /
forvaltning af naturen.

Jeg ved godt, at jeg nu gentager mig selv fra tidligere indlæg, men for
dem, der ikke gider læse de tidligere indlæg i debatten, er det åbenbart
nødvendigt.
Catch and release som princip kan kun ses som et forsøg på i profittens
hellige navn at kunne opretholde et kunstigt for højt fiskepres.

[...]

Må vi i stedet be om nogle ansvarlige lystfiskere, der regulerer
fiskepresset efter forholdene og så i øvrigt fanger en fisk for at æde
den og stopper fiskeriet, når de har fanget deres fisk.
Det koster - jeg ved det godt - det kommer end da til at gøre rigtigt
ondt, men til gengæld giver det mening med fiskeriet - og er forsvarlig
natuforvaltning.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Isak Broe
Dato:   14-10 10:51

Til Frederik Nørreslet (o.a.)

Hvis jeg holder min kat i halen, mens den prøver at slippe væk, og jeg
så slipper den efter ca. 30 sekunder, så har den sandsynligvis ikke fået
varige men. Men det gør jeg ikke, Frederik! Og hvis jeg gjorde det [vi
mennesker handler ind i mellem irrationelt, indrømmet], så ville jeg
føle mig godt dum bagefter!

Så ville jeg hellere fange en kat for at æde den en gang i mellem. Hvis
jeg altså var kineser...

Klart nok har vi et jagtinstinkt, der gør os rastløse I vores elleres så
magelige hverdag, anno 2003. Og det er vel det instinkt, der tvinger
catch and release-fiskerne til vandet konstant? Men det er sgu da for
åndssvagt at bruge 200 dage om året på at fange fisk, som man ikke gider
æde og derfor bare lukker ud igen?!! Så hellere nøjes med at tage ud
20-30 gange for at fange nogle fisk, man kan komme hjem og spise med
famile eller venner. Det var jo det, der oprindeligt var motivet bag
jagtinstinktet: behovet for at skaffe føde på bordet...

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Lasse Karlsson
Dato:   14-10 15:59

Hej Kim

Tak fordi du med dine snæversynede holdninger vil afskære mig fra at
tage ud i naturen og få stresset af!

Du mener at jeg ikke tager debatten seriøst, hvilket du viser ved ikke
at tage mig og mine synspunkter seriøst, tak for det!

Jeg bliver nødt til at spørge om det er tilstande lig dem i Tyskland du
længes efter at vi får herhjemme?

Jeg nedgør ikke nogen typer fiskere, jeg satte netop madfiskere i
situations tegn fordi det er en latterlig betegnelse der bliver brugt
alt for ofte over en bred kam.

Du har set dig gal på C&R som princip, og mener at det ud fra et etisk
synspunkt er forkert at lege med dyr.
Udfra dette er alt fiskeri, også det du betegner som "madfiskeri"
forkert, de leger ikke bare med dyr, men også med maden!

Du forholder dig ikke til forsøget, men bruger et forsøg udført på
amerikanske regnbueørreder i et dambrug (hvor stressfaktoren allerede er
høj) som argument i debatten, det du mener er at gøre grin, er bare mit
forsøg på at anskueliggøre hvad man kan bruge statestik til.

Hvad forsvarlig naturforvaltning er der ved at man partout skal tage en
fisk med hjem hvis den overholder det lovbefalede mindstemål?
Som jeg ser dine synspunkter, vil du have at der i alle vande laves
bestandsanalyser der siger hvor meget fiskepres (hvor mange hjemtagne
fisk) de enkelte vande kan tåle, og derfter skal der kun måtte fanges
det antal hvorefter vandet skal lukkes for adgang indtil bestanden er af
en sådan beskaffenhed at man igen kan hjemtage fisk.

Dit argument med at jeg udelukkende ser et alternativ til C&R har ikke
hold i virkeligheden!
Jeg ønsker tværtimod at enhver fisker får muligheden for selv at
bestemme om en given fisk skal have et drag over nakken eller om den
skal have sin frihed igen.

Mvh
Lasse

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Kim Hermann
Dato:   14-10 20:39

Hej igen Lasse,

- jamen jeg er da også sikker på, at fiskene nyder at catch and release
fiskere trænger til at afreagere fra en stressset hverdag ved at
lemleste dem.
Så hvis min afsky herfor er et udtryk for snævertsynethed så har jeg
ikke noget problem med det.

Nå Lasse - godt ord igen, vi skal huske at gå efter bolden og ikke efter
manden.
Det glæder mig da i den forbindelse, hvis jeg har læst dit indlæg i en
anden ånd, end den, det var skrevet i.

Du må godt kalde det, at jeg har set mig gal på c&r fiskere. Det har jeg
som tidligere nævnt fordi jeg ikke anser det som vejen frem (og jeg har
endnu ikke mødt et eneste argument, der kan overbevise mig om det
modsatte).
Og så leger jeg i øvrigt ikke med en fisk, når jeg prøver på at fange
den (det er kun c&r fiskere, der gør det).

Jeg ønsker ikke tyske eller amerikanske tilstande (det har jeg også
nævnt før) ved vore fiskevande. Det er netop derfor, at jeg prøver på at
råbe vagt i gevær.
Jeg har også tidligere forsøgt at gøre forståeligt, at jeg ikke har
noget problem med, at en lystfisker ind imellem sætter en fisk over
målet ud igen - det er et frit land vi lever i (og det har jeg da også
selv gjort).
Det er c&r - tvungen genudsætning - som princip og som grundlag for
fiskeri, jeg vender mig imod.
Dels finder jeg det forkasteligt - men det har jeg vist også sagt før -
dels er jeg seriøst og ganske alvorligt bange for, at
dyreværnsaktivister og andre vil bruge det politisk imod os og netop ad
denne vej bringe vores fritidsinteresse i fare.

I sidste instans er vi vel alle interesseret i, at der - også til vore
efterkommere - findes sunde fiskebestande, som tåler et vist fiskepres,
således at vi og de i en eller anden nødvendigvis reguleret form har
muligheden for en tur med fiskestangen.

Tænk over det og hånden på hjertet Lasse, så tror (og håber) jeg, at vi
faktis ret langt hen ad vejen er enige.
Ikke fordi jeg vil trække et eneste af de ord jeg har skrevet tidligere
i mig igen (undskylder dog, hvis jeg har fejlfortolket passager i dit
indlæg), men ind i mellem er man nødt til at skrive med en spids pen.

Det glæder mig da i øvrigt, at Isaks indlæg har fået så mange op af
stolen - det er en af de længste "tråde" jeg kan huske.
Jeg håber da heller ikke den er slut endnu, der må da være flere, der
kan komme med seriøse indlæg.
Det skulle da nødigt være mine gentagelser af tidligere indlæg, der
slutter debatten.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Lasse Karlsson
Dato:   14-10 23:46

Hej Kim

Ok lad os så lige starte med at slå fast at menneskelige følelser kan vi
ikke overføre til fisk, så den med nydelse er skudt langt forbi målet!
Hvis det er noget du vil holde fast i, så kan jeg godt argumenterer for
at fisk rent faktisk nyder det :o)
Dernæst så angrebet med at lemlæste, den holder heller ikke!

Og ja lad os gå efter bolden og ikke manden.

C&R som rendyrket og den eneste vej er jeg for sin hvis imod hvis det er
det eneste. Jeg er dog for det i enkelte vande i overgangsperioder, hvis
det er den eneste mulighed for et forsat fiskeri.
Jeg har heller ikke noget imod folk som udelukkende dyrker C&R det er
næsten det eneste jeg selv dyrker, men jeg vil have muligheden for selv
at vælge!

Og så må jeg lige gå efter argumentet at du ikke selv leger med fisken,
for det gør du, om du vil det eller ej. Der er i lystfiskeri altid den
chance at fisken slipper fri igen, den gør det enddog ret tit. Hvis det
ikke kan kaldes leg, så vil jeg gerne have din definition på leg :o)

"Det er c&r - tvungen genudsætning - som princip og som grundlag for
fiskeri, jeg vender mig imod."
"
Den sætning kan jeg gå ind for, med undtagelsen jeg tidligere har nævnt,
så så langt er vi enige. Debatten tog bare en voldsommere drejning, og
det var grunden til at jeg overhovedet blandede mig i den.

Og ja vi bør alle være interesserede i at der findes fisk og sunde
bestande af dem, til vores efterkommere, men istedet for at råbe af
hinanden og hævde sig i forhold til andre med andet syn på det at fiske,
var det nok af langt større betydning at se på årsagerne til at C&R
overhovedet dukker op som et nødvendigt onde at diskuterer, og gjorde
noget seriøst for at fiskebestandene kommer på fode igen!

Mvh
Lasse

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: jensen
Dato:   14-10 23:56

hmm... noget kunne tyde på at disse personer imod C&R er nedtrykte over
de ikke kan fange så meget som dem som sætter nogle fisk ud igen ( måske
vil de have dem!?!?!? )
.. Nej, spøg til side, men hvis man har brug for afstresse fra
hverdagen, så er det da et godt alternativ, at tage ud og fiske.
Men hvad så hvis man ikke synes om smagen af fisk, må man så ikke tage
ud og fiske?? eller skal man så give sin fangst væk, fremfor at give
fisken friheden, eller hvordan?
Hvorom alting er, så er det da "bedre" at sætte fisken fri, end at nakke
den, hvis man nu ikke har noget at bruge den til. Det er jo ret
rekreativt at være ude, og hvis man nu kun har brug for 1 fisk til
aften, så er det bare røvsurt at få bid i første kast....så må man pakke
sammen! Med modhageløse kroge, og frisætning under vand ( fisken dér
hele tiden), så tvivler jeg stært på at mange af dem dør, men det ved
jeg jo ikke med sikkerhed ( ligesom mange af Jer der udtaler jeg som
om.....)

man må jo så hellere ikke slå en flue ihjel, eller en myg for den sags
skyld, det er jo også et levende væsen, de skal da heller ikke lemlæstes
( for at bruge samme ord som ovnst. indlæg). Det er kun OK at nakke
fluen hvis du spiser den, ellers hvordan?

hvad siger I til det????

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Peter
Dato:   15-10 09:22

Stadig en god debat - men lad os slå to ting fast.

1. De "lidelser" en fisk gennemgår er de samme uanset om den sættes ud
eller ej - så man leger lige meget med fisken om den skal sættes ud
eller slås ihjel - det må være et faktum.
Derfor er dilemmaet styret af vores menneskelige følelser og mening om
etik ikke af hensynet til fisken.

2. C&R virker faktisk i kombination med vandløbspleje som
bestandophjælpning - man behøver ikke argumentere frem og tilbage for at
bevise det men bare henvise til den succes man har haft med
Idsjøstrømmen i Sverige - se historien her: http://www.scandiwestflyfishing.com/story.html - her har man næsten 100 % C&R og det virker tilsyneladende.

En del af formålet med at fiske ville for mig forsvinde hvis jeg ikke
måtte spise nogle af de fisk jeg fangede. På den anden side ville jeg
ikke have noget imod at stå i varmt vand til knæene og sætte Bonefish ud
igen :-D

mvh
Peter

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Kim Hermann
Dato:   16-10 09:48

Hej Peter

- jeg er (det havde du nol heller ikke forventet andet) absolut ikke
enig i dine konklusioner.

Jeg vil tillade mig at konkludere:
1. Dybest set ved vi ikke, om det er korrekt at tale om "lidelser" for
fisk eller ej. Korriger mig, hvis det ikke er korrekt, men ind til
videre peger alt vel på (det må vi da i det mindste håbe) at fisk ikke
har følelser, der berettiger at tale om "lidelser".
Jeg er enig i, at der under fangsten for den enkelte fisk er tale om den
samme fysiske påvirkning, uanset om den sættes ud igen eller ej. Du
glemmer så blot at ideen med c&r netop er, at den enkelte fisk (alle
fisk) bliver fanget og genudsat x-antal gange, hvorved - uanset hvor
skånsomt fisken bliver behandlet - bestanden kommer til at bestå at mere
eller mindre kvæstede/beskadigede fisk.
Hvis fiskepresset derimod nedsættes passende (altal fiskende, bag-limit,
tidspunkter osv. osv.) vil bestanden alt andet lige bestå af sunde og
ubeskadigede fisk.
Den totalt påvirkning på bestanden vil derfor være større ved c&r.
Dette vil være sådan uanset hvilke etisker regler man ønsker at forholde
sig til og uafhængig af den enkelte fiskers moral.

2. At gå ud for at fange en fisk med det formål at slå den ihjel, tage
den med hjem og spise den kan aldrig defineres som leg.
Hobby, fritidsbeskæftigelse, rekreativt OK, men ikke leg.

3. At gå ud for at fange en fisk med det formål at sætte den ud igen =
leg.

4. Din henvisning til Idjöstrømmen holder ikke vand. Al respekt for
projektet, men som undersøgelse/ reference er det intet værd, idet der
ikke findes nogen reference til kontrol af, hvorledes bestanden ville
have udviklet sig under andre forhold (f.eks.: a/ uden befiskning, b/
med tilstrækkelig reguleret fiskepres).
Men OK, du skriver jo også "tilsyneladende".

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: ole L
Dato:   16-10 13:23

kim Hermann, du skriver at mange af fiskene dør pga. C&R, hvordan kan
man da opretholde et for højt kunstig fiskepress når fisken dør uanset
om de kommer i fryseren eller bliver genudsat.
Statussymbolsøgende lystmordere er det ikke at gå lidt for langt, jeg
fanger ikke en fisk for at få statussymbol, men fordi jeg syntes det er
spænende. Hvem søger ikke spændingen der er lige når fisken tager fluen
,eller andet agn der bliver fisket med. jeg vil altid søge den spænding,
det er nærmest en lidenskab og jeg kender mange som ikke kan undvære
det. Du har det tydligvis ikke sådan, så jeg vil forslå at du køber dine
fisk ved fiskehandleren, for der er jo ingen der behøver at fiske eller
jagte i dag for at overleve.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Kim Hermann
Dato:   16-10 15:50

Hej Ole

Mange eller nogle - jeg siger ikke alle - c&r "fanatikere" (jeg er
andetsteds i debatten blevet belært om, at når man sætter et udtryk i ""
så kan man godt skrive det, uden at andre får det galt i halsen, så det
prøver jeg så) er af den overbevisning, at man bare kan fiske løs, hvis
bare man sætter fisken ud igen.
Jeg vil bare gøre opmærksom på, at jeg ikke tror på at det holder - der
dør efterfølgende langt flere fisk end de fleste er klar over - og så
siger min egen moral, at sådan behandler man altså ikke et andet levende
væsen (det sidste er så mit problem, det ved jeg godt).
Jeg ser også det potentialt farlige i, at vi af dyreværnsaktivister og
andre politisk kan blive naglet på samme konto, men det har jeg vist
sagt før.

Ja - "Statussymbolsøgende lystmordere" er et MEGET skarpt udtryk, men
det sætter da yderpunkterne på plads.
Overdrivelse fremmer også forståelsen og sætter gang i debatten.
Selvfølgelig er verden ikke sort><hvid, det er alle forhåbentlig klar
over.

Du ka' tro, at jeg også kan mærke suset.
Jeg hører bare til dem, der mener, at vi passer bedre på vore sårbare
fiskevande (hovedsagelig vore vandløb) ved at begrænse fiskepresset end
ved at indføre tvungen genudsætning og så holde adgangen til fiskeriet
åbent.
Jeg er så tilfældigvis også priviligeret, at jeg bor i et område (på Als
i Sønderjylland) hvor vi har et fantastisk kystfiskeri, så jeg kan
sagtens få dækket mit rekreative behov for fiskeri ved at tage på
kysten; og så er der jo plads til en anden lystfisker ved åen.

Aprospos fiskehandleren, så vil jeg godt gentage, at jeg er af den
overbevisning, at en stangfanget fisk er blevet behandlet LANGT mere
"humant" end en industrifanget, så jeg forstår ikke helt, hvor du vil
hen med din sidste bemærkning.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Kristoffer
Dato:   17-10 10:01

Jeg er selv C&R bækørredfisker, men tager en havørred med hjem i ny og
næ, hvis de gider bide.
Jeg tror ikke at lystfiskeri kan forsvares (hverken C&R eller
"madfiskeri") hvis man skal betragte fiskene som små mennesker med
finner...
Jeg kan for så godt se at det ikke virker særlig hensigtsmæssigt at
fange en fisk bare for at genudsætte den, men jeg kan på den anden side
heller ikke se det hensigtsmæssige i at fange en fisk for at spise
den... Det er et spørgsmål om at tage stilling til hvad man selv synes,
der findes ikke et super-svar, der er det rigtige alle steder under alle
forhold. Så vidt jeg kan se er der ikke det store naturlige overskud vi
kan høste af (i hvert fald ikke der hvor jeg fisker) som gør det
forsvarligt at tage alle fisk over målet hjem til fryseren, men jeg
fisker alligevel når der er mulighed for det og så kan jeg ikke se andre
muligheder end at genudsætte størstedelen af mine fangster.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Peter
Dato:   20-10 09:15

Hej Kim,
det her bliver vi vist ikke enige om -

Jeg sætter lidelser i anførselstegn fordi alle undersøgelser tyder på at
fisk føler ubehag ved krogningen og at der ophobes stresshormoner,
mælkesyre osv under fighten - uanset om den sættes ud eller tages hjem.
Undersøgelser har også vist at fiskens ubehag ved krogningen afholder
den fra at tage føde til sig - i en periode - derefter fungerer fisken
normalt igen. Der er altså ikke noget der tyder på at fisken
traumatiseres af denne oplevelse.
Derfor siger jeg at "lidelserne" er de samme om fisken sættes ud eller
ej !

Du taler om lemlestede fisk - de dør og det gør lemlestede undermålsfisk
også.

Kan du så ikke være god at forklare hvorfor man gennem lovgivningen har
accepteret at man lemlester, som du kalder det, dyr bare fordi de er små
?

Du definerer ikke dit fiskeri som leg - det kommer vist an på hvordan
man definerer leg og man leger med fisken eller ej når man fisker - det
eneste der er forskelligt fra dig og C&R fiskeren er at du slår dyret
ihjel når du er færdig med at lege - bruger du overdimensioneret grej så
du kan "hjule" fisken ind efter hugget ?

Mht. til dine betragtninger omkring Idsjøstrømmen så må det stå for din
egen regning - du er nok den eneste der ikke accepterer forklaringen på
successen deroppe - de mennesker der bor der og har været med i
processen er ikke i tvivl og heller ikke mange andre.
Din forklaring med at man ikke ved hvordan bestanden ellers ville have
udviklet sig må vist grunde uvidenhed - det var jo netop grunden til at
man iværtsatte projektet - fordi det gik den forkerte vej. Iøvrigt kan
du jo bare se dig om - den måde vi gør det på nu holder jo ikke en
meter, det må du da kunne se.

vh
Peter

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Kím Hermann
Dato:   20-10 16:27

Nej Peter, jeg kender kun Idjøstrømmen fra dit link.
Derfor er jeg også nødt til at forholde mig kritisk til, at det er tale
om en vare, der skal sælges.
Jeg er som sådan ikke i tvivl om, at projektet er en succes. Jeg siger
bare, at det ikke er korrekt at tilskrive c&r princippet alene æren for
succesen.
Vi taler om en strækning på ca 1,6 km, hvor der tidligere kune fiskes
meget frit:
"Unfortunately, the fishing pressure was tremendous. There was a 10"
size limit for grayling and trout, and no bag limit!"
og resultatet var defineret på forhånd:
"I realized that there was only one thing to do to increase the quality
of the fishing, adopt a fly-fishing and catch-and- release only policy."
Samtidig med opfordring til / indførelse af c&r er der sket andre
restriktioner startende med:
"... allow every fly fisherman the opportunity to kill a few fish above
the 15 inch limit."
og senest
"In 1995, I decided that it was time to raise the size limit to 18", and
allow just one fish per fisherman, per visit."
men ikke mindst
"Limited access to the river (eight rods per day)"
Med andre ord er der samtidig med inførelse af c&r gjort netop de
tiltag, som jeg argumenterer for: naturgenopretning og begrænsninger af
fiskeriet.

Min indgangsvinkel til fiskeriet er: fang din fisk for efterfølgende at
æde den, ikke blot for at lege med den, og har du været så heldig at
fange din fisk, så glæd dig over det og brug resten af dagen på noget
andet (hvilket man sagtens kan i naturen).

Definitionen på leg bliver vi nok ikke enige om, det behøver vi for min
skyld heller ikke, bare vi er enige om, at der er forskel på at fange en
fisk med det formål efterfølgende sætte den ud igen og så fange en fisk
med det formål efterfølgende at spise den.

Nu har jeg ikke været med til at lave loven, men så vidt jeg er
informeret er mindstemål generelt fastsat for at sikre, at fisken skal
have haft muligheden for at reproducere sig selv inden den havner på
køkkenbordet.
Og så er der jo trods alt en ikke ubetydelig del af genudsatte fisk, der
overlever.
Så jo - jeg kan godt se formålet med et mindstemål.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Emil Hansen
Dato:   20-10 16:58

Kim, Modsiger du ikke dig selv nu?? nu kan du godt se en mening med
mindstemål, da en ikke ubetydelig del overlever... "Plejer" du ikke at
mene anderledes..??

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Kím Hermann
Dato:   21-10 08:13

Hej Emil

- kommer an på, hvordan man definerer "en ikke ubetydelig del" i forhold
til det modsatte = 100% dødelighed.

Selv om det selvfølgelig ikke er optimalt er halvdelen (eller hvad
tallet nu end er) da en del.
For mig er det da (ud over at loven foreskriver det) i hvert fald
incitament nok til at genudsætte undermålere.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Kim Agerholm
Dato:   23-10 20:23

Skal det så hedde:
Danmarks Madfiskerforbund ?

Det er en dum diskussion der er gang i her.

Hvis man dømmer andre så skal man også selv dømmes.

drop det dog og respekter hinanden. I bliver alligevel aldrig enige og
risikerer at skabe en masse ballade istedet for og hvad er der så vundet
?

mvh
Kim Agerholm

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: ole L
Dato:   24-10 13:30

Jeg har længe haft den mening at når temperaturen når 17 Gr. i et
vandløb burde fiskeriet forbydes af hensyn til fiskene. Nu har jeg læst
om en undersøgelse der er gjort i Alta elven oppe i Nord Norge ang. C &
R. Det fremgår af undersøgelsen at , der blev fanget 44 fisk der blev
mærket med radiosender og selvfølgelig genudsat. Det viste sig at 43
Laks var i live i gyde perioden i okt. Og at ( 95%) deltog aktivt i
gydningen.I Altaelven er temperaturen sjældent over 15-16 Gr. Og hvad
udenlanske undersøgelser ang. viser det sig at jo højerer temp. jo
størrer dødelighed ved C&R. ved 17-19 Gr. ca. 30% dødelighed og ved 20
gr. væsenligt højerer. Der er så det ved de udenlanske undersøgelser at
man ved ikke hvordan håndteringen af fiskene har været inden de har
været genudsat, hvad den tydligvis har været i Altaelven med så høj
overlevelses prosent.
Spørgsmålet er så om det ikke var en ide og forbyde fiskeriet i
vandløbene når de når 17 Gr. så er der plads til alle former for
fiskeri.
I øvre del af Alta elven var Lakse stammen så langt nede at det var
kritisk, det skete efter at der blev bygget en dæmning, så blev der
dyrket C&R og Stammen har gået betydelig op.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Thomas Christensen
Dato:   02-11 18:19

Hej alle samen.
Mange steder i Danmark er foreksempel Bækørderne stærkt truede. vorfår
skal man så spise sådan en bare fordig den er længre en 30 cm, det kan
jeg ikke se menengen med, og sådan er det jo desvære med mange andre
fisk som vi godt kan lide at fiske efter.

I længten tror jeg at fiskene er bedst tjænt med en vis form for C & R.
Man behøver ikke sætte alle fisk man fanger ud, det er da en stor
fornøjlse at få en fisk med hjem i ny og næ, men det er jo ose trals at
skulde stoppe fiskeriet bare fordig det går godt.

Med hensyn til om fiskene kan klare at blive sat ud igen (ikke smidt ud)
så ved jeg at der blev lavet et radio mærknings forsøg i den Rusiske elv
Kharlovka i 2002 lig det i Alta. Vor 30 laks i forskældige størelser
blev fanget på fluge i Juni og forsynet med en radio sender. Ingen af de
30 Laks døde eller viste tegen på at have taget skade. Heller ikke den
håndfuld Laks som blev fanget og genudsat igen senere på somren. Så jeg
er nu rat sikker på at C & R ikke skader fiskene nevneværdigt.

Og til Isak Bore jeg har aldrig kalt min fiskestang for en fiskestage.

Venlig hilsen
Thomas

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Jan
Dato:   04-11 01:31

Blot til oplysning. Den norske regering trækker i land på C & R
spørgsmålet (fundet på svenske Sportfiskarna's hjemmeside http://www.sportfiskarna.se/aktuellt/nyhet.asp?Id=665)

Inte förbud mot att släppa tillbaks fisk

Norska regeringen nyanserar sin syn

Den norska hemsidan www.fiskeguiden.no redovisar idag ett referat från
den norska tidningen Nationen, där statssekreteraren Leif Helge
Kongshaug på lantbruksdepartementet förklarar sin ståndpunkt:

-Jeg mener selvsagt ikke at sportsfiskere som ferdes ute i fjell og mark
ikke skal kunne slippe ut fisk igjen. Ofte er det det eneste rette fordi
fisken eksempelvis ikke har nådd minstemålet. Mitt poeng, regjeringens
poeng og Stortingets poeng er at enhver fisker har rett til å slå i hjel
fisken som fanges. Vi ønsker ikke at ³fang-og-slipp² faktisk blir en
betingelse for å få fiske, at man får kjøpt fiskekort som sier at man
ikke har lov å ta livet av og spise fisken, säger Leif Helge Kongshaug.

Läs resten på www.fiskeguiden.no

Benny Lindgren 2003-10-15
***@telia.com

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Rasmus
Dato:   06-11 20:56

Jeg beundrer Gordons indlæg om hvorfor han startede tråden, og kan kun
give ham ret. Dog melder der sig en hel del spørgsmål - primært til
modstanderne at C&R-fiskeri.

Er det i bund og grund ikke en sygelig lyst man har, nå man placerer en
krog i en fisk??

Er det ikke dyrplageri at praktisere put & take overalt i de danske
vande?? ­ At jeg kalder det P&T-fiskeri er måske for provokerende, men
faktum er, at der bliver sat mange fisk ud i vores vande ­ kald det så
hvad du vil.

Kan de danske vande producere fisk i samme tempo som sultne lystfiskere
kan fortære dem??

Er der ikke mere i det at være lystfisker end at fange føde??

Skal man lade være med at fiske karper/suder/skaller/brasen/farvede
ørreder/rimteŠyou name itŠ hvilket er de fisk man ofte hører omtalt som
ikke spiseværdige??

Hvis man skærer ned i antallet af fiskende, får vi samme forhold som på
f.eks. Island hvor det kun er folk med gysser, som får lov at fiske.
Ligger det langt fra det påståede økonomiske aspekt i lystfiskeri i
dag???

²Men det er sgu da for åndssvagt at bruge 200 dage om året på at fange
fisk, som man ikke gider æde og derfor bare lukker ud igen?!!² Kunne det
ikke tænkes, at nogle fisker pga. en nydelse ved at befinde sig i
naturen med snøren i vandet og drømmen om storfisk evigt puslende i
tankerne?? ­og ikke kun for at opnå beundring fra konen når man kommer
hjem med tasken fuld af 40 cm ørreder??

Hvis man er rigtig bidt af sin hobby tager man ikke ud at fiske for at
få fisk med hjem ­ dette er blot en sidegevinst. Hvad når geddefiskeren
fanger en gedder på 11 kg ­ skal han så ikke tage på fisketur det næste
halve år, før den er fortæret??? Og i samme omgang: store fisk er alment
accepteret temmelig grove i kødet ­ skal de absolut spises alligevel??

Det er blevet nævnt at catch and release-fiskere kun fisker for at få
beundring over deres fangst ­ jeg kan ikke se sammenhængen! Der må da
være noget lyst som driver værket indtil man er erfaren nok til at kunne
hive rekordfisk på land i tilstrækkelig grad, til at blive beundret!!!!!
Kunne det ikke også tænkes, at madfiskere ser frem til den beundring det
vil fremkalde når man kommer hjem med sin fangst???

Og så lige til Isak: Jeg kan godt forstå, at du harmes, når der står en
såkaldt lystfisker og behandler fiskene som legetø helt uden omtankej.
Men i samme åndedrag, vil jeg tilføje, at langt fra alle behandler deres
fangst således. Jeg synes at du skulle prøve at tage med en bevidst
specimenfisker på tur ­ så er jeg overbevist om, at du ser at der også
findes en anden måde at fiske på.

Mvh Rasmus

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Lars Andersen
Dato:   06-11 21:15

Hej Alle
Meget interessant debat.
Jeg hører til typen der bare elsker at fiske. Jeg elsker hele oplevelsen
ved fiskeri. At I kan diskutere de etiske aspekter i noget så uskyldigt
som lystfiskeri er græmmende. At en enkelt fisk stresses/skades er
beklageligt men en nødvendighed for, at vores hobby kan bibevares.
Jeg genudsætter praktisk talt alle fisk, hvor bestanden er truet for at
sikre, at der også er fisk næste år. Jeg mener at sikring af størst
mulig biodiversitet er et væsentligt vigtigere initiativ end den enkelte
fisks ubehag. Derfor bør I bruge jeres kræfter på at støtte forbundet i
deres kamp mod kæmpetrawlere, forurenende dambrug, ulovlige garn osv.
Det er det mest uetiske svineri der foregår inden for fiskeriet.
Eneste alternativ til at acceptere, at man genudsætter fisk er at
forbyde fiskeri generelt. Og det er der vel ingen af os her der ønsker.
Næste skridt på den vej er først tvungen økologisk dam-/landbrug (hvad
jeg synes ville være en god ide) og dernæst ren veganisk kost.
Jeg, og sandsynligvis rigtig mange andre, vil blive ved med at fiske og
ved et evt. genudsætningsforbud vil jeg være nødt til at tage alle
fiskene med hjem. Fisk der ellers ville kunne have været med til at
sikre bestanden, og have givet et andet menneske en oplevelse der er
lige så god som min. Hvis jeg havde genudsat den ville den være stresset
men den ville ikke være død. Vælg selv hvad i ønsker at fiskene skal
være.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Peter B
Dato:   10-11 22:47

Det er dog en herlig debat Isak Broe har sat igang her.
Indlæg der er dybt godnat og indlæg der er ret gennemtænkte.
Jeg tror de fleste af os kunne tjene penge på at sælge vores fiskegrej,
spare vores benzin penge og bruge vores fiske tid på at arbejde og så
købe vores fisk hos fiskehandleren.
Med andre ord vi fisker for vores fornøjelse skyld. Rekreativt fiskeri -
genopladning til morgendagen - rent zen. Så selvfølgelig skal fisken
behandles ordentlig. Hvordan man gør det kan kun være op til hver
enkelt, Hvad med at bøje modhagen ind!!. Det giver noget spænding i
figten og fisken tager meget mindre skade. Eller hvad med cirkelkroge.
Eller hvad med at erstatte trekrogen i blik og spin med enkeltkrog. Og
sidst - gå en stor bue uden om de dybt uæstetisk fiske-konkurrencer. Ha
- så fik i den at tænke over.

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Peter B

Dato:   11-11 23:49

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Jørgen Skårup
Dato:   12-11 13:09

Svar til Kim Hermann og Isak Broe.

Jeg mener at denne diskussion bør deles i to.

1. Er det ²synd ² for fisken ?

2. Catch & Release som fiskeriforvaltningsprincip.

1. Er det ²synd ² for fisken ?

Jeg er lystfisker og dermed bekender jeg min fornøjelse ved at fange en
fisk på en krog. Dermed udsætter jeg fisken for en påvirkning. Dette kan
ikke undgås. Om det er smerte, ubehag eller stress som fisken føler ­
kan jeg ikke vide med sikkerhed, men det er det ansvar, jeg må bære.

Mennesket er et dyr ­ et rovdyr. Instinktet-- glæden ved jagten sidder i
os endnu og denne følelse har jeg hver gang, det lykkes at overliste en
fisk.

Jeg forundres over mennesker, som synes at det synd for dyrene, at de
skal lade livet. De væmmes ved at se en kylling få hovedet hugget af,
mens de ikke har problemer med at købe 5 frosne kyllinger i plastik for
100 kr.

Kunstneren Marco Evaristtis udstilling af slørhaler i blendere på
kunstmuseet Trapholt viste med al tydelighed - at det moderne menneske
ikke kan forholde sig til, at der skal aflives dyr for at vi kan få
animalsk føde.

Jeg ville med glæde have trykket på knappen. Kold fiskesuppe på under et
sekund. Der går mindre end et sekund inden blenderkniven når op på
15.000 omdrejninger. Jeg ville endda have drukket det bagefter ­ sushi
skulle være sundt.

Hvis lystfiskeren behandler sin fangst med respekt, vil det efter min
påstand altid være mere skånsomt end erhvervslivets fiskemetoder, hvor
store mængder fisk bliver mast i trawl og går en langsom kvælningsdød i
møde i lasten.

Min konklusion:

Hvis Kim Hermann og Isak Broe har moralske skrupler over at kroge en
fisk og hive den i land, så må den naturlige konsekvens være at de
stopper med at være lystfiskere ellers er de hyklere.

Definition på en hykler: En som siger noget andet end det han gør.

-

2. Catch & Release som fiskeriforvaltningsprincip.

Vi dyrker alle lovpligtig Catch & Release.

- Nogle fiskearter har mindstemål og skal dermed sættes ud igen. ( C&R)

- Andre steder er bestemte arter totalt fredede og skal sættes ud igen.
( C&R)

- I fredningstiden skal fisk af en bestemt art udsættes igen ( C&R)

- Farvede og nedfaldsfisk af laks og havørred skal udsættes igen ( C&R)

Det vil sige at vi diskuterer FRIVILLIGT Catch & Release.

Søer/vandhuller

Det giver god mening at sætte store fisk ud igen for at opretholde en
god balance mellem rovfisk og fredsfisk i søer. Det er ikke svært at
rykke balancen i en sø, hvis alle store rovfisk gokkes. Jeg kender
eksempler på at den samme store gedde er blevet fanget 3 gange !!
indenfor 4 uger. Store sandarter, gedde og aborre er vigtige for at
fredsfiskene holdes i ave. Mangler disse vil søen blive uklar, da
fredsfiskene æder de dyreplankton, der skulle omsætte algerne. Se evt.
http://www.vejleamt.dk/web/naturogmiljoe.nsf/Url/Soeernes_miljoe_generelt

Det er meget bedre at tage et par mellemfisk end konsekvent at gokke de
store eksemplarer. Spiseværdien af store fisk er ikke stor.

Flere foreninger har indført beskyttelse af gedder over en vis
størrelse, der altid skal genudsættes.

Vandløb:

Det er ikke særligt svært at tømme et vandløb for bækørreder. Store
bækørreder er efterhånden ekstremt sjældne. Derfor anbefaler jeg at alle
bækørreder genudsættes. Jeg har ikke hjemtaget en bækørred siden
barndomsårene. Dem kan vi ligeså godt gemme til de unge. Intet er så
fedt, som at se en lille guts strålende øjne over fangsten af en ²kæmpe²
bækørred.

Kysten:

Jeg gokker personligt alle fedtfinner over 40 cm, som jeg fanger på
kysten. Der har jeg ingen skrupler. Jeg fanger ca. 1 på hver anden tur,
så det er ikke mig, der tømmer verdenshavene.

Med hensyn til de Amerikanske undersøgelser , så har jeg svært ved at
tro at de kan overføres til danske forhold. Åerne burde flyde med døde
bækørreder, når det nu ikke er svært at fange 10 ­ 20 på en eftermiddag.
Ved telemetri undersøgelser indopererer man radiosendere i fiskenes bug.
Noget som ikke ser ud til at forøge dødeligheden synderligt.

Der er stor forskel på, hvor hårdføre og robuste de enkelte arter er. De
mest hårdføre er karpefisk ­ for eksempel skalle, brasen og karpe ­ og
rovfisk som gedde, sandart og aborre. Forskning, lavet af Danmarks
Fiskeriundersøgelser, bekræfter, at aborre, sandart og gedde er meget
hårdføre over for fangst og håndtering.
Kilde: http://130.226.135.19/fiskepleje/genudsetning.htm

Min konklusion:

Vi har brug for en stor grad af frivilligt Catch & Release i mange
situationer for ikke at ødelægge fiskeriet for os selv. Det giver også
mening med udstrakt fiskeriforvaltning, når nu vores vandløb stadig
lider under landbrugets behov for udrettede afvandingskanaler.
Miljøbelastningen fra byer og landbrug gør også at bestandene langt fra
er selvreproducerende. Der er langt til målet og derfor er C&R meget
nødvendigt.

Kim Hermann og Isak Broe dyrker begge lovpligtig Catch & Release. Om det
er frivilligt C&R eller lovpligtig C&R, så udsættes fisken for den samme
påvirkning.

Hvis Kim og Isak har moralske skrupler over den påvirkning fisken
udsættes for ved begge former for C&R, så må den naturlige konsekvens
være, at de stopper med at være lystfiskere ellers er de hyklere.

Med venlig hilsen

Jørgen Skårup

http://aborre.dk

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Thomas Christensen
Dato:   12-11 00:28

Hej Kim

Jeg har været så heldig at fiske i flere elve på kola halvøen, vor der
jo bliver praktiseret C&R i stor stil. Jeg har kun set ganske få døde
fisk i en af dem, Og jeg er sikker på at de er døde af naturlige
årsager. Den pågelende elv har nemlig et højt vandfald som krever al
fiskene energi at forsere. Jeg er sikker på at de ikke har kunde klare
anstrengelsrne ved vandfaldet.

Hilsen
Thomas

Hej Kim

Du skriver at en fiske bestand i et vand med C&R består af mere eller
mindre skadede fisk.

I Ponoi elven på kola bliver der vært år fanget og genudsat i tusinvis
af laks. I flere år har de ved Ryabagacampen mærket vær anden laks for
at følge deres vandring. En gang er det sket at den samme laks blev
fanget 2 kast i træk. Gentager 2 kast i træk, den kunde jo kendes på
mærket.

I Litza elven ose på kola krogede en fisker en meget stor laks men efter
en halv time knækede forfanget ærgeligt. Han holt en pause og fik
frukost. Bag efter fiskede han vidre samme sted som før, krågede hurtigt
en stor laks, som blev landet rat hurdigt, og i gabet på den sad hans
fluge fra før.

Jeg tror altså ikke at fiskene tager nævne værdig skade af at blive
kråget. Men ingen tvivel om at de helst vil være i fred.

Venlig hilsen Thomas

Svar på indlægget
 Re: catch and release sucks!
Navn: Thomas Christensen
Dato:   12-11 00:04

Hej Isak

Det er da ikke ånsvagt at tage ud og fiske 200 dage om året vis man
rigtig godt kan lide at fiske, så skal men da gøre det også selv om at
man ken risikere at fange flere fisk in man han spise.

Vel har fiskeri noget at gøre med jagt instinkt, men der er da ingen
længre som som tager på fisketur for dig de er sultne væl.

Hilsen
Thomas
dilas

Dato: 13-10 15:36
Lasse: Helt enig :-)
Svar på indlægget
Re: catch and release sucks!
Navn: Kim Hermann
Dato: 14-10 20:39
Hej igen Lasse,
[...]
faktisk ret langt hen ad vejen er enige.
Dato: 06-11 20:56
[...]
ørreder/rimteSyou name itS hvilket er de fisk man ofte hører omtalt som
Thomas
Mikkel P
2003-11-12 18:48:01 UTC
jeg er enig i debatten, at man kun skal fiske for at tage med hjem, men til
gængæld, skal der tænkes på mindstemålet.... hvis den er for lille SKAL den
jo ud igen uanset om den overlever eller ej, og som beskrevt i artiklen fra
namsen,, den eneste måde at bevare fiskebestanden på er ved at hænge
fiskestangen op på væggen...

Jeg hører nok til "madfiskerne" og er nok i den forbindelse dobbeltmoralsk,
for jeg kan godt li en god fight, tage flotte billeder jeg kan sende ind til
diverse hejmmesider og konkurencer..........!!!!!!!! og sætter kun fisken
ud igen hvis den er under mindstemålet og inden for fredningstider...
Post by dilas
Her er også lidt!.
http://www.namsen.dk/c-r.php

Dato: 13-10 15:36
Lasse: Helt enig :-)
Svar på indlægget
Re: catch and release sucks!
Navn: Kim Hermann
Dato: 14-10 20:39
Hej igen Lasse,
[...]
dels er jeg seriøst og anske alvorligt bange for, at
Dato: 11-11 23:49
Svar på indlægget
Re: catch and release sucks!
Navn: Jørgen Skårup